Шест приятелки, студентки във Виена, потеглят развълнувани към Копенхаген за

...
Коментари Харесай

Скандинавска приказка

Шест приятелки, студентки във Виена, потеглят разчувствани към Копенхаген за тридневна екскурзия. Летят с нискотарифна компания, за по 35 евро в двете направления, с включен ръчен багаж.
Те ще прекарат три приказни дни в града на най-хубавия повествовател на приказки – Ханс Кристиан Андерсен. Ето датската столица през техните очи.

Вече сме в центъра. Вдишваме Копенхаген на всяка крачка - минаваме около павилионите за обичаен датски хот дог, вървим по брега на Балтийско море, стопираме се пред вазите с хиляди лалета и божури, красящи цветарските магазини. City Pass – билетът за цялата градска мрежа, за 48 часа коства 150 датски крони (20 евро). В Копенхаген на всички места одобряват заплащане с карта, както и евро, тъй че не е належащо да се обменя валута.
Ден 1Целите ни са три - Ботаническата градина с двореца Розенборг наоколо, Kулата на Кристиансборг с панорама към Швеция и увеселителният парк Тиволи. До ботаническата градина и Розенборг стигаме пешком за по-малко от 30 минути пешком. Входът е безвъзмезден. Езерото в градината е притихнало, а симпатичните му жители - разноцветни патици, напълно не се опасяват и се доближават до нас. Омайва ни ароматът на цветя, донесени от Южна Европа. За Къщата на пеперудите и Къщата на палмите е нужен билет.

Розенборг е издигнат по времето на Кристиан IV- крал, чието име се свързва с съвсем всяко кътче в Копенхаген. Покрай Кулата на Кристиансборг - най-високата кула в града, минаваме на път към Тиволи. Решаваме да се качим - входът е безвъзмезден, гледката- панорамна. В далечината виждаме Швеция.Увеселителният парк Тиволи е посещаван от 4,5 млн. души годишно. За съпоставяне: популацията на област Копенхаген е под 1,5 млн. души. Срещу входа на Тиволи се намира паметникът на брилянтия повествовател на тъжни приказки Ханс Кристиан Андерсен. Входният билет, без включени атракции, е 20 евро. За нашата група надалеч по-вълнуващи от увеселителните влакчета са Китайският спектакъл и Джамията с разхождащи се пред входа пауни. Качваме се само на смразяващата кръвта ни Star Flyer- една от най- високите въртележки в света и макар адреналиновия потрес – бихме повторили.

Ден 2„ Копенхаген е необичайно място. От малко рибарско населено място до столица, устояла на десетки унищожителни пожари, чумни епидемии и военни нашествия. Датчаните са считани за най- щастливия народ на света. Сладкодумният ни гид изяснява, че в кметството всяка събота брак подписват по 5 двойки на час.
Поглъщаме жадно с очи златната фигура на свещеник Абсалон, паметниците на викингите и свирачите на лур (древен тромпет). Прочутата улица „ Стрьогет “ стартира тук и свършва при Кралския спектакъл. Попадаме и на най-старата улица в града - „ Снарегаде “, където в предишното се изливали отходните води на града, а през днешния ден безчет артистични ресторантчета и питейни заведения за вино подканват туристите да подвият крайник.
Стигаме до Националния музей, дом на викингската история. Най-сетне пред погледите ни изплува Кристиансборг - домът на кралското семейство допреди 200 години, в който през днешния ден тук се обитава Парламентът.
Нашата обиколка продължава към Кралския спектакъл, в който Х. К. Андерсен се е изявявал като балетист и хорист, преди да стане публицист. Неусетно стигаме до Нюхавен - регион, напомнящ на Амстердам, с цветни кокетни къщи, сгушени от двете страни на канал, водещ към морето.
Обиколката ни приключва пред Амалиенборг - днешата кралска резиденция. Tук дребните принцове и
принцеси карат колело.
Следобед се отдаваме на Кристиания. Кристиансхавeн е изкуствено основан остров, кръстен на Кристиан Четвърти - най- дълго управлявалият крал в Скандинавия - цели 60 години. Първоначалната концепция е островът да служи за отбрана от шведите, прииждащи от юг, и за комерсиално средище поради пристанището. По път към острова минаваме около Kралската черква, белязана с буквите на Кристиан Четвърти, както и безчет други здания в Копенхаген.
Бърсън (или борсата), в холандски ренесансов жанр, не остава незабелязана. Висока кула се извисява пред очите ни, а към нея тела извиват няколко крокодила. Всъщност би следвало да виждаме дракони, само че архитектът не знаел по какъв начин наподобяват митичните създания. Удивително е, че през днешния ден постройката се продава против галактическа сума, а претендент - покупател е не какъв да е, а Mac Donald`s. Датчаните обаче настойчиво отхвърлят да продадат културното си завещание. Поне не на този купувач…
Голям мост ни води към острова. Изображения на мостове можем да забележим върху банкнотите на локалната валута, тъй като мостовете са знак на връзката сред безбройните датски острови. Още малко и сме в Кристиансхавен – някои го назовават града на хипитата. Но преди този момент виждаме една черква с причудлива архитектура (Vor Frelsers Kirken). Към върха на златната църковна кула водят 400 извити стъпала. В романа си „ Пътешествие до центъра на Земята “ Жул Верн разказва точно това място.
Минаваме през цветната врата с надпис „ Кристиания “. През 70-те години на предишния век на острова са издигнати казармени бараки, които скоро са напуснати от жителите си. Мястото се изпълва с „ цветята на света “, които не работят и търсят заслон за хипарския си метод на живот. Властите се пробват да изгонят хипитата, само че те съумяват някак да си запазят територията. Днес жителите на самостоятелния град наброяват 900, а член на комуната се става извънредно мъчно. Все отново се съблюдават някакви правила: без оръжия, без принуждение и без тежка дрога. Марихуаната и всички нейни разновидности са легални в Кристиания.
Ден 3

Осъзнаваме, че в бързането сме пропуснали да посетим признака на Копенхаген- Малката нимфа. Спускаме се по течението на канала в Нюхавен и скоро Балтийско море ни приветства с шепота на вълните си. Малката нимфа и в действителност напълно дребна по размери скулптура върху канара на брега на морето. Любуваме й се за малко, а по пътя назад към центъра минаваме около възвишен шадраван, отдаден на норвежката богиня на плодородието Гафион. Фонтанът е дарен на града от пивоварната Карлсберг по случай 50 години от основаването й. Ако ще пиете бира и се разхождате в региона на кръглата кула, безусловно пробвайте датски хотдог (от щанда на döp), а за десерт изберете канелени рулца или десерт с крема сирене.
Тръгваме към летището. Копенхаген постоянно може да ни опише още една легенда и да ни приюти в уютната си прегръдка, а скандинавски приказки бихме слушали в унес и през днешния ден, и на следващия ден, и след 100 години.