За да поддържате зъбите си здрави, си струва да ограничите

...
За да поддържате зъбите си здрави, си струва да ограничите
Коментари Харесай

Тези 6 напитки прецакват на зъбите

За да поддържате зъбите си здрави, си коства да ограничите потреблението на избрани питиета,
които предизвикат кариес и унищожават емайла. Повечето хора пият някои от тези питиета всеки ден.

Ето ги тези известни питиета, които е най-добре да се заобикалят, с цел да не навредят на зъбите ви.

Ароматизирана газирана вода

Плодовите аромати намаляват pH на напитката до равнище, което предизвиква ерозия на емайла. Проучване от 2007 година, оповестено от здравни институти, откри, че pH на ароматизираните газирани питиета е почти от 2,74 до 3,34, което е много под безвредното равнище и е сходно на това на портокаловия сок или други киселинни питиета.

Това води до разрушение на емайла и структурни промени по повърхността на зъбите (разтваряне на хидроксиапатит и микроскопски увреждания).

Плодови сокове

Портокаловият и ябълковият сок постоянно са доста киселинни и съдържат доста естествени захари. Те насищат зъбите ви както с киселина, по този начин и със захар.

Дори прясно изстисканите плодови сокове съдържат естествени захари, които хранят бактерии в устата ви, произвеждащи киселини, разрушаващи емайла. Това усилва риска от развиване на кариеси и болести на венците.

Спортни питиета

Спортуващите употребяват специфични питиета за възобновяване на електролитите, само че тези питиета могат да причинят съществени вреди. Те постоянно се оферират на пазара за хидратация, само че също по този начин съдържат добавена захар и даже киселини.

Изследване, оповестено в Journal of the American Dental Association (JADA), удостоверява, че спортните питиета могат да увредят зъбите, като причинят ерозия на емайла. По-специално, те имат висока титрационна киселинност, което е забележителен предразполагащ фактор за разтваряне на емайла.

Дори разновидностите без захар съдържат други типове захари или подсладители, които могат да насърчат растежа на бактерии в устата, произвеждащи киселини, които ерозират емайла.

Комбуча

Комбучата има pH сред 2,5 и 3,5, което я прави по-киселинна от доста безалкохолни питиета. При това равнище на киселинност калцият в емайла стартира да се разтваря, което може да докара до ерозията му.

Проучване от 2023 година, оповестено в NLH, откри, че комбучата може да аргументи доста освобождение на калций от зъбния гланц, което допуска ерозивен капацитет на зъба.

Студено кафе (със сметана)

Това е съвършената лятна напитка, само че прекаляването с нея може да бъде още по-вредно. Дори неподсладените студени питиета са киселинни, само че когато се прибавят сиропи, сметана или подсладители, те стават по-кариогенни (причиняват кариес).

Вино

Както аленото, по този начин и бялото вино са киселинни и могат да разрушат зъбния гланц. Червеното вино е изключително нездравословно заради комбинацията от киселинност и тъмни пигменти, които могат да причинят петна.

Бялото вино, въпреки и по-светло на цвят, е киселинно и може бързо да омекоти зъбния гланц. Този резултат се ускорява, в случай че виното се пие постоянно за дълъг интервал от време или се държи в устата по време на дегустация.

Според American Dental Health Providers е добра концепция да ограничите количеството вино, което пиете, изключително в случай че то е постоянна част от диетата ви. След пиянство на вино е добре да изплакнете устата си с вода, с цел да намалите киселинността в устата си.

Избягвайте да миете зъбите си незабавно след пиянство на вино, защото емайлът може да е мек заради киселинното деяние. Препоръчително е да изчакате 30-60 минути.
Източник: lupa.bg


СПОДЕЛИ СТАТИЯТА


КОМЕНТАРИ
НАПИШИ КОМЕНТАР